De verschillende types VW bus.

De VW Bus Club Nederland is een club voor liefhebbers en eigenaren van alle generaties Transporter en LT, ongeacht leeftijd, uitvoering en staat van de bus. Op deze pagina ziet u een zeer beknopt overzicht van de verschillende generaties VW bus die u terug kunt vinden in de fotogalerij met bussen van clubleden.

Uiteraard is dit overzicht zeer beperkt en heeft alleen ten doel om een kleine voorstelling van de verschillende, binnen de VW Bus Club vertegenwoordigde, VW bussen te geven. Voor de mensen die meer informatie over de verschillende generaties VW bus willen hebben, of over de geschiedenis van de VW bus in het algemeen, zijn er diverse interessante boeken te vinden bij de betere boekhandel of op de tweedehands markt.

T1 (1950 – 1967).

In 1950 introduceerde Volkswagen de T1 bus welke gebaseerd was op een ontwerp dat de Nederlandse VW importeur in een notitieblokje had getekend bij een bezoek aan de VW fabriek. De bus was voorzien van een luchtgekoelde benzinemotor welke achter in de bus geplaatst was.

De T1 wordt ook wel spijlbus genoemd vanwege de kenmerkende gedeelde voorruit.

T2a (1967 – 1972).

In 1967 werd de T1 opgevolgd door de T2. De T bussen die tot 1972 zijn gebouwd worden T2a genoemd en zijn o.a. herkenbaar aan de laaggeplaatste knipperlichten (direct boven de voorbumper), de voorbumper die doorloopt tot onder de voerportieren en de eierwieldoppen.

De T2 wordt ook wel panoramabus genoemd omdat de voorruit, in vergelijking met die van zijn voorgange groter was en veel meer zicht bood.

T2b (1972 – 1979).

Vanwege aangescherpte veiligheidsvoorschriften heeft VW enkele aanpassingen aan de T2 gedaan. De bus werd onder meer voorzien van een zogenaamd deformatie-element waardoor er een andere voorbumper geplaatst werd. De knipperlichten verhuisden naar de bovenzijde van het voorfront en doordat de bus werd uitgerust met schijfremmen kreeg de T2 plattere wieldeksels.

De T2 bussen die gebouwd zijn vanaf 1972 tot en met 1979 worden T2b bussen genoemd. In 1972 is er ook nog een overgangsmodel geweest wat aangeduid wordt als T2a/b.

T3 (1979 – 1990).

In 1979 werd de T3 geïntroduceerd welke in de eerste jaren nog was uitgerust met luchtgekoelde benzinemotoren. Deze bussen zijn herkenbaar aan het ontbreken van de onderste grille. In 1981 werd de bus ook leverbaar met een watergekoelde dieselmotor en in 1982 wwerden ook de luchtgekoelde benzinemotoren vervangen door watergekoelde benzinemotoren.

De productie van de T3 in het Duitse Hannover is in 1990 gestaakt maarde T3 is nog tot 1992 geproduceerd in het Oostenrijkse Graz.

T4 (1990 – 2003).

Met de T4 stapte VW over op een geheel nieuw concept voor de Transporter. De T4 was voorzien van een voorin gelegen motor en voorwielaandrijving. De T4 werd ook leverbaar met zwaardere motoren.

De T4 is leverbaar geweest met korte neus en vanaf 1996 ook met lange neus (de zogenaamde “wijsneus”). De wijsneus is ondermeer te herkenen aan de rondere lijnen van de motrokap, grille en koplampen.

T5 (2003 – heden).

De T5 gaat verder op de weg die men met de T4 in is geslagen. Uiterraard is de T5 weer een stuk verder ontwikkeld dan zijn voorganger en is het ontwerp iets moderner geworden.

LT (1975 – 2006).

VW bracht in 1975 de LT op de markt om ook in het marktsegment boven de Transporter een bedrijfswagen aan te kunnen bieden. De LT is geliefd vanwege de enorme ruimte die deze bus biedt voor de ombouw naar camper.

In 1996 kwam de LT2 uit, wat een uitkomst was uit de samenwerking met Mercedes Benz (welke deze bus onder eigen merk als Sprinter uitbracht). In 2006 is de LT definitief vervangen door de Crafter.